Комарнівська територіальна громада
Львівська область, Львівський район

Стратегія розвитку Комарнівської міської територіальної громади на період до 2027 року

Дата: 16.01.2025 15:46
Кількість переглядів: 138

КОМАРНІВСЬКА МІСЬКА ТЕРИТОРІАЛЬНА ГРОМАДА

 

 

 

 

 

Фото без опису


Стратегія розвитку Комарнівської міської

територіальної громади на період до 2027 року

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

КОМАРНО – 2023

 

                                                                «Затверджено»

                                                       рішенням Комарнівської міської ради

                                           № 2710 від 28 грудня 2023 року

                                                                 Міський голова

                                                       ___________________ Ігор ЧЕРЕВИЧНИК

 

 

 

 
   

 

 

 

 

Стратегію розвитку Комарнівської міської територіальної громади розроблено спільними  зусиллями створеної в громаді робочої групи з розробки Стратегії розвитку Комарнівської громади, та експертів проєкту «Стратегічний аналіз і рекомендації з розширення  можливостей органів місцевого самоврядування і громад за допомогою відповідних  стратегічних документів». Реалізація проєкту стала можливою завдяки Агентству США з  міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт  USAID «ГОВЕРЛА». 

 

 

Зміст цього документу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.

 

 

 

 

 

ЗМІСТ

Вступ………………………………………………………………………………………………………..4

  Розділ 1. Аналітична частина. 5

Розділ 2. SWOT-аналіз. 21

Розділ 3. Сценарії розвитку Комарнівської територіальної громади. 23

3.1. SWOT-матриця. 23

3.2. Обґрунтування вибору сценарію розвитку Комарнівської територіальної громади. 31

Розділ 4. Стратегічне бачення розвитку територіальної громади. 37

Розділ 5. Стратегічні, оперативні цілі і завдання розвитку територіальної громади. 38

5.1. «Дерево цілей» Стратегії розвитку Комарнівської територіальної громади. 38

5.2. Узгодженість Стратегії з державними та регіональними стратегічними документами. 47

 Розділ 6. Проведення моніторингу, оцінювання реалізації Стратегії та управління ризиками………………………………………………………………………………………………...…52

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Вступ

 

Стратегія розвитку Комарнівської міської територіальної громади є документом стратегічного планування місцевого рівня, що визначає стратегічні, оперативні цілі та завдання для сталого розвитку територіальної громади, розробляється на період реалізації Державної стратегії регіонального розвитку та відповідної регіональної стратегії розвитку до 2027 року.

Стратегія розвитку Комарнівської громади покликана об’єднати зусилля усіх зацікавлених сторін – місцевих мешканців, бізнесових структур, влади, громадських активістів – задля забезпечення місцевого економічного та соціального поступу через використання стратегічних переваг громади.

Стратегія розвитку Комарнівської міської територіальної громади на період до 2027 року (далі – Стратегія) розроблена відповідно до законів України «Про засади державної регіональної політики», «Про місцеве самоврядування в Україні», «Про стратегічну екологічну оцінку» з врахуванням Методичних рекомендацій щодо порядку розроблення, затвердження, реалізації, проведення моніторингу та оцінювання реалізації стратегій розвитку територіальних громад, затверджених наказом Міністерства розвитку громад та територій України від 21.12.2022 № 265.

Стратегія узгоджується з стратегічними і оперативними цілями стратегічних документів державного та регіонального рівня: Державної стратегії регіонального розвитку на 2021-2027 роки (затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 5 серпня 2020 р. № 695) та Стратегії розвитку Львівської області на період 021-2027 років та Плану заходів з її реалізації у 2021 – 2023 роках (затверджено рішення сесії Львівської обласної ради від 24.12.2019 № 948).

Для організації процесу стратегічного планування і розробки Стратегії розвитку Комарнівської міської територіальної Рішенням Комарнівської міської ради № 1876 від 02 березня 2023 року було затверджено Положення про Робочу групу з розробки Стратегії розвитку Комарнівської міської територіальної громади та затвердження складу робочої групи під керівництвом міського голови Ігора Черевичника.

До процесу формування бачення і визначення пріоритетів розвитку громади були долучені представники органів місцевого самоврядування та регіональної влади, бізнес спільноти, освітяни, медики, представники громадянського суспільства.

Аналіз соціального-економічного стану Комарнівської міської територіальної громади та проблем її розвитку, SWOT – аналіз, визначення сценаріїв розвитку громади, формування дерева стратегічних та оперативних цілей, завдань було здійснено спільними зусиллями робочої групи та експерта проєкту «Стратегічний аналіз і рекомендації з розширення можливостей органів місцевого самоврядування і громад за допомогою відповідних стратегічних документів», що реалізувався через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА» Олександра Софія.

Стратегія Комарнівської громади орієнтована на потреби бізнесу та громадськості виявлених, під час анкетування усіх активних та зацікавлених представників громади у травні 2023 року. Процес розробки та впровадження Стратегії – публічний. З цією метою через офіційний веб-сайт Комарнівської міської ради було повідомлено про початок роботи над проєктом Стратегії, визначено строки і форми подання пропозицій до нього від зацікавлених сторін, проведено відкриті розширені засідання Робочої групи з розробки Стратегії (15.08.2023 р., 14.09.2023 р., 02.11.2023 р.), оприлюднено на офіційному веб-сайті міської ради проєкти Стратегії та Плану заходів з її реалізації, організовано їх громадське обговорення (21.12 2023 р.).

Відтак Стратегія розвитку Комарнівської міської територіальної громади на період до 2027 року є документом, що враховує спільні інтереси та бачення поступального розвитку громади, та зорієнтований на забезпечення економічного розвитку громади, покращення рівня життя її мешканців та захисту навколишнього середовища.

 

 

 

Розділ 1. Аналітична частина

 

Загальна характеристика Комарнівської громади

Загальна інформація

В результаті проведеної в Україні реформи децентралізації, на підставі розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 р. №718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад була утворена Комарнівська територіальна громада з адміністративним центром - містом Комарно. Сучасний герб (рис.1.1) міста Комарно, а сьогодні і Комарнівської територіальної громади затверджений 21 лютого 1997р. рiшенням №122 XI сесії міської ради II скликання. На лазуровому полі золота літера "К", під нею - золотий лапчастий хрестик. Щит обрамований декоративним картушем i увiнчаний срібною мiською короною з трьома вежками. Сигль "К" із хрестом уживався на гербі міста на печатках XVI ст. Ймовірно, що символи відображали географічне розташування Комарного "на крижовому гостинці"[1].

Рисунок 1.1 Герб Комарнівської територіальної громади

 

Фото без опису

 

 

Адміністративним центром Комарнівської міської ради – Комарнівської територіальної громади Львівського району Львівської області є місто Комарно лежить за 45 кілометрів південно-західніше від Львова, на правому березі Верещиці. Власне ріка вплинула на формування візуального та планувального образу міста, зрештою, вона дала йому ім’я.

03 грудня 2020 року в рамках адміністративно-територіальної реформи в Україні було утворено Комарнівську міську територіальну громаду шляхом добровільного об’єднання Комарнівської міської ради, Бучалівської, Грімненської, Кліцьківської, Монастирецької, Новосільської, Переможненської, Підзвіринецької та Тулиголівської  сільських рад (рис.1.2).

 

 

 

 

 

 

 

 

Рисунок 1.2. Схема Комарнівської територіальної громади

Фото без опису

 

Комарнівська територіальна громада увійшла до Львівського району, утвореного в 2020 р. у межах адміністративно-територіальної реформи. Відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 р. № 718-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій громад Львівської області» до складу територіальної громади увійшли: м.Комарно – 3727 осіб (міське населення), 21 населений пункт (с.Бучали, с.Катериничі, с.Литовка, с.Грімне, с.Кліцько, с.Андріянів, с.Якимчиці, с.Заболоття, с.Монастирець, с.Мости, с.Поляна, с.Тершаків, с.Нове Село, с.Березець, с.Переможне, с.Підзвіринець, с.Лівчиці, с.Грабине, с.Татаринів, с.Паланики, с.Тулиголове) із загальною кількістю населення 10136 чоловік (сільське населення), загальна чисельність населення громади – 13779 чоловік.

Адміністративно Комарнівська громада поділяється на 8 старостинських округів, що були утворені рішенням «Про реорганізацію юридичних осіб – сільських рад, які увійшли до Комарнівської територіальної громади, шляхом приєднання до Комарнівської міської ради» від 03.12.2020 р.№16 на основі колишніх сільських рад. На чолі округу стоїть назначений староста, посадовець місцевого самоврядування, що виконує ряд базових адміністративних функцій та представляє інтереси населення округу. Територіальна громада складається з 8-ми старостинських округів: Бучалівський, Грімненської, Кліцьківський, Монастирецький, Новосільський, Переможненський, Підзвіринецький та Тулиголівський.   

Територія Комарнівської міської ради згідно з адміністративно-територіальним устроєм України входить до складу Львівського району Львівської області. Відстань від адміністративного центру м.Комарно до бувшого районного центру м.Городок - 20 км та від обласного центру м.Львів – 45 км. Також є залізничне сполучення Львів-Сянки станція Комарно розташоване у селі Бучали Львівського району Львівської області (обслуговує неподалік 4,2 км м.Комарно).

Загальна площа території Комарнівської територіальної громади становить  18699,7 га, з яких 74,5% - це землі сільськогосподарського призначення (всього сільськогосподарські угіддя становлять 13926,3 га). Територія Комарнівської міської ради є нерозривною, її межі визначаються по зовнішніх межах юрисдикції рад територіальних громад, що об’єдналися. Комарнівська територіальна громада розташована в західній  частині Львівської області (рис.1.3).

 

Рисунок 1.3. Розташування Комарнівської територіальної громади у Львівській області

Фото без опису

 

 

 

 

Порівняльна характеристика громад-конкурентів

Громада межує зі сходу з Миколаївською і Щирецькою територіальними громадами, із північного сходу – з  Великолюбінською  територіальними громади, із півдня – з Меденицькою територіальною громадою та із західної сторони – Рудківською територіальною громадою (табл.1.1).

 

Таблиця 1.1 Основні характеристики Комарнівської територіальної громади та окремих громад-сусідок

Показники

Порівнювані громади

Комарнівська

Великолюбінська

Рудківська

Щирецька

 

Площа, км²

186,9

135,2

301,8

113,7

 

Кількість населених пунктів, що увійшли до складу громади, од.

22

16

34

14

 

Старостинські округи, од.

8

2

11

4

 

Населення, осіб

13 688

9 473

25 000

10 522

 

Щільність населення, осіб/км²

74,1

83,6

82,8

87,9

 

Частка населення адміністративного центра громади, %

26,7

48,0

21,0

51,0

 

Кількість СГД (юридичних осіб), од.

83

189

інф.відсут.

206

 

Кількість ФОП, од.

442

202

436

202

 

Індекс податкоспроможності за доходами з/ф без трансфертів

0,40

0,37

0,29

0,38

 

*Рівень дотаційності бюджетів,  %

+24,9

+23,7

+36,5

+28,5

 

Власні надходження на 1-го мешканця, грн

32,9

372,5

213,0

154,2

 

Видатки на 1-го мешканця, грн

7 794,8

8323,3

7 637,5

7 900,0

 

Заклади дошкільної освіти, од.

8

3

8

5

 

Заклади позашкільної освіти, од

2

-

-

-

 

Заклади середньої освіти, од.

10

5

21

8

 

Заклади медичної допомоги, од.

14

11

16

9

 

Заклади культури, од.

28

15

55

24

 

Заклади фізичної культури, од.

-

-

-

-

 

* Показник розраховується як співвідношення обсягу базової чи реверсної дотації до загальної суми доходів загального фонду бюджету територіальної громади з дотаціями, але без урахування субвенцій з державного бюджету

 

Органи місцевого самоврядування та громадський сектор

Органи управління Комарнівської громади

Місцеве самоврядування Комарнівської громади здійснюється Комарнівською міською радою у складі Голова ради та 26 депутатів сільської ради. Виконавчий комітет Комарнівської міської ради складається із Голови та 25 членів виконкому – керівників територіальної громади, старост, представників місцевих організацій/установ, депутатів. Структура управління Комарнівської міської ради наведена у таблиці 1.2.

 

 

 

Таблиця 1.2.Структура управління Комарнівської міської ради

Назва структурного підрозділу та посад

Кількість штатних посад

І. Апарат міської ради/ Керівництво

1.

Міський голова

1

2.

Перший заступник міського голови, заступник з питань виконавчих органів

1

3.

Заступник з гуманітарних питань

1

4.

Секретар ради

1

5.

Керуючий справами-секретар виконкому

1

6.

Староста

8

 

Всього

13

Структурні підрозділи Комарнівської міської ради

(без статусу юридичних осіб)

7.

Відділ бухгалтерського обліку та звітності

6

8.

Відділ загальний

6

9.

Відділ юридичної та кадрової роботи

3

10.

Відділ земельних відносин, природокористування та екологічних питань

3

11.

Відділ з питань надзвичайних ситуацій, військового обліку, взаємодії з правоохоронними органами та міграції

3

12.

Відділ «Центр надання адміністративних послуг»

8

13.

Відділ з питань містобудування, комунальної власності, житлово-комунального господарства, благоустрою та інфраструктури

3

14.

Гуманітарний відділ

7

 

Всього

39

 

Разом

52

Виконавчі органи Комарнівської міської  ради

(мають статус юридичної особи)

 15.

Служба у справах дітей

3

 16.

Фінансовий відділ

5

 

Всього

8

 

Разом

60

 

Для впровадження важливих політик Комарнянська міська рада реалізує місцеві програми, а також створює відповідні комунальні установи та заклади, яким делегуються відповідні повноваження. Так, забезпечення реалізації на території Комарнівської громади молодіжної політики відповідну роботу координує гуманітарний відділ Комарнівської міськї ради. Додатково у 2023 році в громаді створено комунальний заклад «Комарнівський молодіжний центр» відповідно до рішення №1873 від 28 лютого 2023 р. 

З метою організації міжмуніципального співробітництва рішенням  Комарнівської міської ради від 4 травня 2023 року було ухвалено взяти участь у спільному проекті територіальних громад Львівського району «До розвитку територіальних громад разом», що передбачає забезпечення соціально-економічного, культурного розвитку територій, підвищення якості надання послуг населенню на основі спільних інтересів та цілей, ефективного виконання органами місцевого самоврядування визначених законом повноважень.

Громадський сектор

У Комарнівській територіальній громаді зареєстровано більше 22 громадських, благодійних і релігійних організацій, де громадські організації становлять 20% від загальної кількості. Діяльність громадських організацій не має суттєвого впливу на суспільне життя громади. Можливо, ситуацію змінить нещодавно створений КЗ «Комарнівський молодіжний центр», який зможе мобілізувати молодь і впроваджувати проєкти розвитку громади.

Містобудівна документація

Комарнівська територіальна громада включає 22 населених пункти.  Станом на початок 2023 р. в наявності є генеральні плани 5-ти населених пунктів (табл.1.3), з яких генеральний план м. Комарно потребує оновлення. Таким чином, 18 населених пунктів на сьогодні потребують розробки генпланів, а Комарнівська територіальна громада в цілому - розроблення Комплексного плану просторового розвитку.

 

Таблиця 1.3. Містобудівна документація населених пунктів  Комарнівської територіальної громади

Назва генерального плану населеного пункту

Розробник містобудівної документації

Дата виготовлення

1

Генеральний план м. Комарно

Державний інститут по проектуванню об’єктів цивільного будівництва “Укрзахідцивільпроект”

2011 р.

2

Генеральний план с. Бучали, с. Катериничі та с. Литовка

ТзОВ “Гео Буд”

2020 р.

3

Генеральний план с. Грімне

ТзОВ "Інститут геоінформаційних систем"

2019 р.

 

Земельні та природні ресурси

Загальна площа земель Комарнівської територіальної громади становить  18699,7 га. (табл.1.4, рис.1.4)

 

Таблиця 1.4. Структура земельного фонду Комарнівської територіальної громади

Види земель

Площа

га

відсотки

Сільськогосподарські угіддя

13876

74.2

у  тому числі:

 

 

  • Сіножаті

1906

10.2

  • Пасовища

3310

17.7

  • Рілля

7959

42.5

  • Багаторічні насадження

458

2.5

  • Інші

243

1.3

Житловий фонд

671

3.5

Лісогосподарські землі

2835

15.1

Промислові

315

1.6

Водний фонд

788,7

4.2

Заболочені землі

49

0.2

Землі запасу та землі, не надані у власність та користування

165

0.8

ВСЬОГО:

18699,7

100

Рисунок 1.4. Структура земельного фонду Комарнівської територіальної громади

Фото без опису

 

Більше 74% земель Комарнівської територіальної громади складають землі сільськогосподарського призначення. Частка земель, на яких розвинена промисловість, проходять транспортні та комунікаційні мережі сягає 1,7%.

Лісові масиви

Задовільному стану навколишнього природного середовища Комарнівської громади також сприяє значна площа земель лісогосподарського призначення – 2835 га, це - ліси Державного Спеціалізованого Господарського Підприємства «Ліси України» філія Самбірське лісове господарство. Лісовий фонд громади складає 557,6 га, серед дерев тут поширені клен, ясен звичайний, бук лісовий, сосна звичайна, липа, граб, акація.

Основним парком Комарнівської громади є Парк ХVІІІ ст. - парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення в Україні, розташований на західній околиці міста Комарно. Площа 10 га. Статус надано 1984 року. Статус надано для збереження парку, закладеного у XVII ст. Серед дерев тут поширені ясен звичайний, бук лісовий, сосна звичайна і липа дрібнолиста. На території парку збереглися залишки палацу Лянцькоронських (побудований у XVIII ст). Станом на 2022 рік парк перебуває у достатньо занедбаному стані. Також затишне і озеленене місце відпочинку – парк ім. Івана Франка в м.Комарно площею 0,8 га.

Водні ресурси

Водні ресурси. Через територію ТГ протікають річки: Верещиця, Дністер - 49,3 км, площа ставків: 178,6 га. Відповідно до схеми «Гідрологічне районування Львівської області» територія Комарнівської ТГ розміщена у Подільській частині басейну річки Дністер. Розливи річок є результатом надмірного зволоження території, недостатності берегових насипних валів, повільного підняття дна річок через його невпинне замулення. Особливо значні розливи бувають на р.Дністер і р.Верещиці. Для жителів наддністрянських сіл Тершаків, Мости, Поляна, Монастирець розливи стали постійним стихійним лихом, яке кожні 2-3 роки завдає їм шкоди.

Водні поверхні громади займають 4,2 % загальної площі. Площа земель водного фонду Комарнівської ТГ становить 788,7 га. ПрАТ «Львівський обласний виробничий рибний комбінат» – право постійного користування 129,9102га. ТзОВ «Компанія Платинум» орендує земельні ділянки для рибогосподарських потреб площею – 457,0198 га. Також менші за площею землі орендують ГО «Спілка риболовів с.Березець» та ФГ «Подібка».

Надра

Походження і поширення корисних копалин пов'язане, насамперед, з геологічною будовою території. Це яскраво видно на прикладі Городоцького району, де на стику Передкарпатського прогину з південно-західною окраїною Східноєвропейської платформи виявлено поклади сірки, природного газу та джерела мінеральних вод.

Ще в 1949 році на території Комарнівського і Рудківського районів проведено сейсмічну розвідку, яка визначила структурну будову газового родовища. В наступному році було закладено першу експериментальну свердловину, яка дала газ із пластовим тиском 147 атмосфер і робочим дебітом до 350 тис. кубометрів на добу.

З 1950 року почалось інтенсивне освоєння родовища. Нині воно має 30 діючих свердловин, середня глибина яких 1380—1450 метрів. В 1965—1966 рр. було завершено буріння 5 свердловин у верхніх пластах, які почали діяти в 1967 році. Основна кількість газу надходить з юрсько-гільнецьких покладів.

Поклади самородної сірки виявлено на території с. Грімно, де вона залягає на глибині 40-60 м. Товща сірчаних пластів становить 6-20 м. Родовище не використовується.

Поклади вапняків зустрічаються в різних місцях району: біля с. Малий Любінь, Керниця, Дроздовичі, смт. Великий Любінь, м. Городка та ін. З вапняків можна випалювати вапно. Вапняки використовують також на будівництві фундаментів споруд та в дорожньому будівництві.

В околицях більшості населених пунктів Городоччини є поклади пісків та глин. Керамічні глини видобувають поблизу с. Тучапи, в урочищі Богайчук біля с. Вишня. Цегельні глини є біля сіл Вовчухи, Угри, Зелений Гай, Тулиголови, Переможне, міста Городка.

Кліматичні умови

Клімат на території громади помірно-континентальний. Протягом року переважає помірне морське повітря з Атлантики. Воно приносить взимку відлиги, хмарність, снігопади, а влітку – прохолоду і рясні дощі. Кліматичні умови характеризуються незначними річними  та добовими амплітудами, підвищеним зволоженням території. Середня швидкість вітру коливається від 3 до 4 м/с. За останні роки спостерігається тенденція до зменшення викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря від стаціонарних джерел викидів. Певний оптимізм у більш сприятливий розвиток ситуації вселяють перспективи здійснення еколого орієнтованої структурної реформи та технічної модернізації підприємств.

 

Екологічний стан території

Загальний стан навколишнього природного середовища Комарнівської ТГ можна охарактеризувати як задовільний.

Поточний стан атмосферного повітря

Обсяги викидів забруднювальних речовин від стаціонарних джерел забруднення в атмосферне повітря від підприємств, установ та організацій Львівської області визначається шляхом проведення інвентаризації стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, видів та обсягів викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, пилогазоочисного обладнання на підприємствах-суб’єктах господарювання області. Одночасно, із збільшенням інтенсивності руху автотранспорту відбувається прогресуюче зростання забруднення довкілля від пересувних джерел забруднення. Крім того, в осінній і весняний період, під час прибирання присадибних ділянок і городів, спостерігається задимлення приземних шарів повітря від відкритих вогнищ.

Поточний стан водних ресурсів

Екологічний стан поверхневих водних об’єктів і якість води в них є вирішальними чинниками санітарного та епідеміологічного благополуччя населення. В Україні проводиться значна робота з охорони вод від забруднення, відповідно до Розпорядження Кабінету Міністрів України від 4 липня 2018 р. № 529-р. «Про виділення коштів для здійснення у 2018 році природоохоронних заходів» було розпочато будівництво каналізаційної мережі у м.Комарно для зменшення скидання побутових стоків у р.Верещицю – це один з важливих внесків для покращення загального стану навколишнього природного середовища Комарнівської ТГ.

Основними причинами забруднення поверхневих вод є надходження до водних об’єктів забруднювальних речовин у процесі поверхневого стоку води з забудованих територій, сільгоспугідь, ерозія ґрунтів на водозабірній площі. Якісний стан підземних вод унаслідок господарської діяльності також постійно погіршується. Це пов’язано з існуванням фільтрувальних накопичувачів стічних вод, а також з широким використанням мінеральних добрив та пестицидів.

Важливо відзначити, що а території громади немає організованої системи дощової каналізації. Поверхневі води по рельєфу відводяться у канави та струмки та забруднюють поверхневі та підземні води.

Поточний стан ґрунтів

Проблемою забруднення грунтів та водних ресурсів на території Комарнівської громади є несанкціоновані сміттєзвалища. Комарнівська міська рада з метою забезпечення дотримання вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження з відходами на території громади уклала із ТзОВ «Ековей Вейст Менеджмент» про вивезення твердих побутових відходів. Відтак, вивезення побутових відходів здійснюється згідно графіку та правил надання відповідних послуг, визначених умовами договору. Однак, час від часу  на території громади виникають хаотичні несанкціоновані сміттєзвалища.

Поточний стан біорізноманіття та рекреаційних зон

Основною рекреаційною зоною громади є Парк ХVІІІ ст. - парк-пам'ятка садово-паркового мистецтва місцевого значення в Україні, розташований на західній околиці міста Комарно площа 10 га. Станом на 2022 рік парк перебуває у достатньо занедбаному стані.

Поводження з відходами

На території Комарницької громади (відповідно до Екологічного паспорта Львівської області за 2021 рік) відсутні обладнані згідно зі стандартами полігони / сміттєзвалища ТПВ. Основним способом поводження з ТПВ у громаді є їх вивезення та захоронення на полігонах і сміттєзвалищах. Послуги збору і транспортування відходів надає фірма ТзОВ «Ековей Вейст Менеджмент». Однак у контексті аналізу користування жителями громади послугами збору і транспортування ТПВ, показник охоплення домогосподарств менший 70%. При цьому існує проблема неплатежів мешканців, що погіршує якість послуг і посилює негативний вплив на довкілля.

 

Населення і трудові ресурси

Демографічна ситуація.

Загальна кількістю населення Комарнівської територіальної громади становить 13779 осіб. Щільність населення - 74,139 осіб на кв.км. По окремих населених пунктах чисельність складає:м. Комарно - 3707, село Бучали - 1316, село Катериничі - 215,  село Литовка - 61, село Грімне - 1070, село Кліцько -  208, село Андріянів - 273, село Якимчиці - 120, село Заболоття - 18, село Монастирець - 201, село Мости - 216, село Поляна - 155, село Тершаків  - 44, село Нове Село - 751, село Березець - 832, село Переможне - 2112, село Підзвіринець - 629 , село Лівчиці - 286, село Грабине - 25, село Татаринів - 341, село Паланики - 24, село Тулиголове - 526. У розрізі вікових категорій чисельність населення виглядає наступним чином:

  • Діти до 5 років, осіб - 458
  • Діти у віці 6-18 років, осіб  - 1 543
  • Населення у віці 19-60 років, осіб - 7 117
  • Населення старше за 60 років, осіб - 4 745

Комарнівська громада не є урбанізованою територією, лише 26% становить міське населення, а середній показником щільності населення становить 74,14 осіб на 1 км2 (середньо обласний показник - 114,4 осіб на 1 км2)

Громада є «старіючою». Значна частка населення пенсійного віку - 34% (середньо обласний показник – 22,1%) створює посилене демографічне навантаження на працездатне населення. Низька частка дітей (3%) у структурі населення може негативно відбитися на перспективах розвитку громади (нестача робочої сили, необхідність оптимізації освітньої мережі тощо)

Негативною тенденцією, що  в перспективі лише погіршуватиме демографічну ситуацію у громаді є висока смертність, низька народжуваність та нижчі темпи зростання кількості дітей шкільного та дошкільного віку порівняно з темпами зростання кількості населення громади в цілому.

Демографічна ситуація у громаді в  2022 році змінилась під впливом міграційних процесів, викликаних війною – виїзд місцевих мешканців за кордон та поповнення населення громади за рахунок внутрішньо переміщених осіб (ВПО), переважна більшість яких жінки з дітьми (на сьогодні в громаді проживає 224 ВПО).

Ринок праці та робоча сила

Станом на 01.01.2023р. чисельність зайнятих по сферах в Комарнівській територіальній громаді (рис. 1.5) становила 1635  осіб, з яких працювало:

  • у промисловості –  працюючих 420 (25.5%) ;
  • у бюджетній сфері (освіта, медицина, культура, управління) -  641 працюючих (39%)
  • у сільському, лісове господарства  – 180 працюючих( 11,5%%) .
  • сфері надання послуг – 196 працюючих (12) %;
  • у сфері торгівлі – 198 працюючих (12%)

 

Рисунок 1.5.  Чисельність зайнятих по сферах в Комарнівській територіальній громаді

https://lh5.googleusercontent.com/9P0FdckOA-kpSm-G-wpj30sTqLdWnrdPTXM-pJ6yCN90OQCbkKvUB1AWamLOXbwrvoQ2u5AbBe8xyubY82gKIie4joczIlbfW4eDRK51yQRmEZrrgtYsq1Afmmo7eiDscAxZiOiENCUz

Значна кількість населення працює на структурних(відокремлених) підрозділах НАК Нафтогазу України: ТОВ Оператор ГТС України та АТ Укргазвидобування. Це основні  бюджетоутворюючі      підприємства, частка надходжень до міського бюджету в 2022р. склала 25,95 відсотків. Також задіяні працівники на промислових підприємствах: ТОВ «Хінкель Когут», ТОВ «НВТ Кокер», ТОВ «Ю.Ком», ТОВ  «Фабрика іграшок», ТОВ «Грін кап» та інші.

 Для задоволення потреб громади в бюджетній сфері  станом  на 01.01.2023р. працювало працівників 641, а саме  в галузі освіти - 474, в галузі  медицини - 49, в галузі культури – 45,  в галузі соціального захисту -13, місцевого самоврядування - 60.

У галузі сільського господарства задіяно  на основних  та сезонних роботах  180 працівників.

На початку 2022 р.на обліку у центрі зайнятості перебувало 72 мешканці Комарнівської громади. Станом на серпень 2023 року 9 осіб. (дані з Городоцького центру зайнятості).

Можна стверджувати, що у громаді є незадовільні можливості для працевлаштування (більше 73% опитаних мешканців позначили цей фактор при анкетуванні). Ключовими сферами, де задіяна значна частина зайнятого населення є: бюджетна  сфера (39% від загальної чисельності зайнятих) та промисловість (25,5%)

 

Інфраструктура громади

Дорожньо-транспортна інфраструктура

Транспортна інфраструктура Комарнівської територіальної громади є достатньо розвинутою і сприятливою як для економічного розвитку громади, так і забезпечення потреб мешканців. Через територію Комарнівської територіальної громади проходять основні автомагістралі, з них: Т-14-25 Миколаїв-Городок-Жовква-Кам’янка Буська-Бібрка; О 141001 Судова Вишня-Комарно; О 140403 Дрогобич-Комарно та 8 доріг загального користування місцевого значення

Громада намагається вирішувати проблему поганих доріг, зокрема виконується Програма  розвитку мережі й утримання автомобільних доріг, організацій та безпеки дорожнього руху на 2022-2023 роки. Однак, на сьогодні стан доріг все ще потребує значного покращення.

Зв'язок

Інформатизація, цифрові трансформації і цифровізація — одні з визначальних тенденцій розвитку людської цивілізації, які формують інклюзивне суспільство та кращі механізми управління, розширюють доступ до охорони здоров’я, освіти, банківської справи, підвищують якість надання публічних послуг. Завдяки державним та регіональним програмам у сфері зв’язку, зокрема розвитку високошвидкісного доступу до Інтернет, покриття ШСД в області є одним із найвищих в Україні, включаючи сільські території.

На території Комарнівської громади послуги зв’язку забезпечують 6 провайдерів, зокрема Укртелеком, Київстар, Vodafon, ІНТС, Gaziknet, Limnet. Послугами мобільного зв’язку забезпечені всі населені пункти громади. Послугами Інтернет охоплені всі освітні та більшість культурних і медичних закладів громади, які забезпечує провайдер Gaziknet.

На території громади також розгалужена мережа поштови відділень Укрпошти та Нової пошти - у м.Комарно та 7 (із 8) старостинських округів.

Житлово-комунальне господарство

Всі населені пункти, які входять до складу громади електрифіковані, газифіковані (за винятком окремих вулиць). Обслуговування житлово-комунального господарства громади та її інженерних мереж здійснюється Комунальним підприємством “Комарно-Сервіс” Комарнівської міської ради. Станом на друге півріччя 2023 року на підприємстві було працевлаштовано 16 осіб, а розмір середньомісячної заробітної плати становив 9 500 грн.

Характеристика об’єктів житлово-комунального господарства Комарнівської територіальної громади наведена у таб. 1.5.

 

Таблиця 1.5. Характеристика об’єктів житлово-комунального господарства Комарнівської територіальної громади

Назва

Місце розташування

Експлуатаційний стан

Водопровідні мережі

(загальна протяжність ~7 км)

м. Комарно, с. Бучали, с. Переможе

~5 км мережі потребують невідкладного ремонту

Очисні споруди

м. Комарно

Задовільний

Каналізаційна насосна станція

м. Комарно (5 КНС)

4 - задовільний

1 - аварійний

Полігони ТПВ

-

Відсутні

 

Одним із основних завдань на сьогодні є закінчення та введення в експлуатацію каналізаційної мережі в місті Комарно. Власне сама мережа вже прокладена, відновлене дорожнє покриття після її будівництва, залишилися деякі деталі для можливості її функціонування. На території громади немає організованої системи дощової каналізації. Поверхневі води по рельєфу відводяться у канави та струмки.

Централізованим водопостачанням та водовідведенням забезпечені ~35% мешканців громади. В м.Комарно, с. Бучали та с. Переможне водопостачання здійснюється від Любінського водозабору. Все інше населення використовує воду для питних і побутових потреб із колодязів та спеціально обладнаних свердловин, а для відведення стоків користуються вигребами непроникного типу. В м. Комарно є 5 каналізаційно-насосних станцій. Одна з КНС, знаходиться в аварійному стані та потребує реконструкції. Ця станція обслуговує одне з найбільших підприємств громади - філію Укртансгаз (КС “Комарно”) та багатоквартирні будинки.

Забір твердих побутових відходів у громаді здійснюється фірмою ТОВ “Ековей Вейст Менеджмент”. Станом на 2022 рік об’єм вивезених ТПВ у розрізі населених пунктів громади становив 2347,8 м3.

У м. Комарно в рамках проєкту “Безпечна Львівщина” (2021-2025) улаштовані системи відеоспостереження, до яких мають доступ працівники поліції, які відповідають за безпеку в місті. Також, у місті є незначний відсоток приватних камер зовнішнього відеоспостереження до яких також має доступ поліція. Ці заходи дозволяють ефективно здійснювати спостереження за громадським порядком та сприяють зменшенню рівня злочинності.

Дошкільна освіта

Дошкільна освіта Комарнівської міської ради  представлена 8 закладами дошкільної освіти, у яких  виховується 284 дітей.

Наявна мережа ДНЗ добре охоплює дітей дошкільною освітою по населених пунктах громади, кількість дітей достатньо рівномірно розподілені по закладах, дещо перевантаженим виглядає Переможненський ЗДО “Квітуча вишенька”.

Загальна середня освіта

Мережа закладів загальної середньої освіти в Комарнівській громаді представлена 10 загальноосвітніми навчальними закладами, з них: (опорний заклад «Комарнівський ЗЗСО I-III ступенів»), у яких навчається 1331 учень

Роботу філії опорного закладу "Комарнівський ЗЗСО І - ІІІ ст."Кліцківський ЗЗСО I-II ступенів (17 учнів) на сьогодні призупинено. По ряду освітніх закладів спроможність по кількості навчальних місць значно перевищує фактичну кількість учнів, що навчаються. Особливо добре це простежується на прикладі Грімненської ЗЗСО І-ІІІ ст

Позашкільна освіта

Важливо зазначити, що на відміну від більшості сусідніх громад, у Комарнянській громаді діє два позашкільні заклади, які надають послуги не тільки учням своєї громади, але й сусідніх: Заклад позашкільної освіти   Комарнівська  Мала Академія Мистецтв, Початковий спеціалізований мистецький навчальний заклад музична школа м. Комарно.

Охорона здоров’я та соціальний захист

Медичне обслуговування населення Комарнівської громади здійснює  14 лікувально- профілактичних закладів, а саме:

1.         КНП "Центр первинної медико-санітарної допомоги" м.Комарно

2.         Амбулаторія загальної практики сімейної медицини м.Комарно

3.         Амбулаторія загальної практики сімейної медицини с. Нове Село

4.         МПТБ с. Монастирець

5.         МПТБ с. Мости

6.         МПТБ с.Березець

7.         МПТБ с.Переможне

8.         МПТБ с.Тулиголове

9.         МПТБ с.Бучали

10.       МПТБ с.Грімне

11.       МПТБ с.Підзвіринець

12.       МПТБ м.Комарно та у Новосільському НВК І-ІІ ступенів

13.       Комарнівська міська лікарня м.Комарно

14.       Комарнівська міська поліклініка м.Комарно

Важливо зазначити, що система медичних закладів є достатньо розгалуженою і охоплює 10 населених пунктів громади (45% від загальної кількості населених пунктів).

Соціальний захист населення

Комунальна установа «Центр надання соціальних послуг» є комплексним закладом соціального захисту населення, структурні  підрозділи якого провадять соціальну роботу та надають соціальні послуги особам/сім’ям, які належать до вразливих груп населення та/або перебувають у складних життєвих обставинах.

Для надання соціальних послуг у ЦНСП утворюються такі структурні підрозділи (відділення): відділення соціальних послуг за місцем проживання (надання соціальних послуг догляду вдома), відділення соціального супроводу особам/сім’ям, які перебувають у складних життєвих обставинах, за місцем їх проживання/перебування. Робота центру забезпечується 13 працівниками, у тому числі – 9 соціальних працівників. КУ ЦНСП надає такі послуги:

Цивільний захист

У 2021-2022 роках було створено місцеву автоматизовану систему централізованого оповіщення населення на території ТГ, налагоджено щоденну комунікацію із постачальниками електроенергії, перевізниками та службами екстреного реагування. У квітні 2023 року було сформовано добровільну пожежну бригаду, в наявності якої є 2 пожежних автомобілі та необхідне спорядження.

Загалом, війна мобілізувала населення Комарнівської територіальної громади. Мешканці активно долучалися до збору коштів на потреби ЗСУ, волонтерили, активна молодь організовувала концерти, спортивні заходи та ін.

Адміністративні послуги.

22 грудня 2022 року у м.Комарно було створено «Центр надання адміністративних послуг» (ЦНАП)  на базі приміщення колишньої дитячої поліклініки, який надаватиме більше 200 послуг мешканцям громади. Важливо зазначити, що загальна вартість проєкту з реконструкції будинку складає – 1,5 млн гривень. З них майже 930 тисяч — кошти субвенції з обласного бюджету та ще 518 тисяч з місцевого бюджету. Разом з тим майже мільйон гривень виділили, аби забезпечити ЦНАП необхідними технічними засобами.

Серед доступних послуг: реєстрація актів цивільного стану, реєстрація місця проживання, речових прав на нерухоме майно, реєстрація бізнесу, послуги у сфері земельних відносин та архітектурно-будівельної діяльності. А також послуги захисту прав та інтересів дітей, соціальні послуги тощо.

Разом з тим на базі старостинських округів громади функціонують 8 віддалених робочих місць адміністраторів ЦНАПів, де надаються 24 найзатребуваніші послуги, зокрема реєстрація місця проживання особи, видача довідки про склад сім'ї, посвідчення заповіту, видача довідки щодо користування земельною ділянкою тощо.

Культура

Культурно-виховну роботу здійснюють 28 закладів культури, а також Музична школа м. Комарно та музеї - Музей підпільного штабу  УПА генерала Романа Шухевича, Музей Тершаківців с.Кліцько.

Робота закладів культури спрямована на збереження і розвиток української національної культури, активізації діяльності закладів культури, шляхів збереження їх мережі і посилення їх ролі в розгортанні процесів національно-культурного відродження.

Важливо відзначити, що мережа закладів культури є достатньо розгалуженою і охоплює 15 населених пунктів (68% від загальної кількості населених пунктів).

Спортивна інфраструктура

Спортивна інфраструктура Комарнівської громади включає 22 об’єкти, у тому числі – 2 стадіони та 20 спортивних майданчиків. Об’єкти спортивної інфраструктури сконцентровані у 8 населених пунктах, як правило при закладах освіти.

Інфраструктура торгівлі та сфери послуг

Інфраструктура сфери послуг Комарнівської територіальної громади налічує 238 об’єктів, з яких більшість (65%) – це об’єкти роздрібної торгівлі продовольчими та промисловими товарами. Інфраструктура торгівлі та сфери послуг сконцентрована у торговій сфері, яка охоплює ключові населені пункти громади. Значна частина закладів  розташовані в адміністративному центрі громади – м.Комарно (47.7%). Однак, заслуговує на увагу достатньо розгалужена мережа закладів торгівлі, поштових відділень по більшості сільських населених пунктів.

Туристична інфраструктура

Туристична інфраструктура – це сукупність підприємств й інституцій, які є територіальним, матеріальним і організаційним підґрунтям розвитку туризму. В Комарнівській територіальній громаді основними елементами туристичної інфраструктури є об’єкти культурної спадщини, а саме

  • Костел Різдва Пресвятої Богородиці в м. Комарно. Датується XVII століттям
  • Церква Архістратига Михаїла побудована близько 1730 року в місті Комарно, пам'ятка архітектури національного значення.
  • Церква Успіння Пресвятої Богородиці в с. Кліцько (1603 р.)
  • Костел святої Дороти - (Тепер церква Покрови Пресвятої Богородиці.) -  розташований у селі Тулиголове Львівської області. (1605 р.)
  • Церква Преображення Господнього — дерев’яна церква у с. Грімне (1777 р.)
  • Парк-пам’ятка садово-паркового мистецтва “Парк XVII ст.” пл. 10,0 га місцевого значення
  • Руїни Палацу Лянцкоронських у м. Комарно (XVIII ст.)
  • Палац Балів у селі Тулиголове збудований (1898-1899 рр.)

Туристичній привабливості громади також сприяє мережа закладів харчування у м.Комарно, добре сполучення (якісні дороги) з містом Львів та іншими туристичними містами області (Дрогобич, Трускавець). Однак, наявна інфраструктура розрахована виключно на одноденні візити туристів.

 

Економічний розвиток та підприємництво

Галузева структура економіки

Галузеву структуру економіки Комарнівської територіальної громади представлено на підставі аналізу надходжень у 2022 р. до місцевого бюджету податків і зборів. Слід відмітити що надходження від бюджетних установ в структурі надходжень  місцевого бюджету становлять 17,1%. На обліку  станом на 01.10.2022р. перебувало 516 суб’єктів господарської діяльності в т.ч. СГД – юридичні особи (83), а також інші структурні підрозділи, які перебувають на податковому обліку в інших громадах та 433 ФОП – фізичні особи.

Галузеву структуру економіки Комарнівської територіальної громади можна також оцінити не тільки за кількістю субєктів господарювання, але й за їх обсягами сплати податків до місцевого бюджету (рис.1.6).

 

Рисунок 1.6. Обсяги сплати податків до місцевого бюджету за 2022 рік субєктів господарської діяльності Комарнівської громади

Фото без опису

 

Економіка громади в більшій мірі представлена промисловими підприємствами, у тому числі підприємствами газовидобувної та газотранспортної системи, а також агропромислового комплексу. За обсягами надходжень до місцевого бюджету сільське господарство (9,7% від загального обсягу надходжень до місцевого блюджету) значно поступається промисловості (53,4%) та бюджетній сфері та сфері послуг (17% та 12,1% відповідно)

Економіка громади є достатньо диверсифікована і не залежить від обмеженої кількості бюджетоутворюючих підприємств

Наявність земельних ділянок комунальної власності та вільних виробничих площ комунальної власності сстворюють добрі умови для залучення інвесторів.

Наявна значна кількість підприємств малого та середнього бізнесу, з яких 25% - сфера ІТ, що забезпечує 50% надходжень від ЄП. В Комарнівській громаді достатньо високим є рівень самозайнятості населення. По кількості фізичних осіб підприємців (433 ФОП) громада значно випереджує сусідні громади

 

Фінансовий стан громади

Доходи громади

У 2021-2022 році значно зросла динаміка доходів громад. При цьому рівень дотаційності і надалі залишається  достатньо високим і свідчить про недостатній рівень власних доходів, частка яких займає середні позиції (42,2-48,8)% по відношенню до лідерів, де ця частка досягає 83% і вище та аутсайдерів – 19%.

 

Рисунок 1.7.Аналіз надходження власних надходжень до міського бюджету від СПД - юридичних осіб у 2022 році

Фото без опису

В цілому оцінка структури власних доходів в розрізі основних податків та зборів демонструє ключову роль податку на доходи фізичних осіб (ПДФО). Другим за важливістю в структурі власних доходів виступають місцеві податки, де ключовими в Комарнівській громаді є єдиний податок, який є індикатором ділової активності та розвитку малого і середнього підприємництва в громаді та податок на майно.

 

Видатки громади

У структурі видатків бюджету Комарнівської громад за 2021-2022 роки найбільш значимими видатками для громад є освіта, загальнодержавні функції. При цьому освіта є найбільш витратною і становить для Комарнівської громади у середньому (64,1-64,7)% від загального обсягу витрат.

 

Рисунок  1.8. Структура видатків бюджету Комарнівської громад за 2022 рік

Фото без опису

 

При зменшенні видатків бюджету у 2022 році у зв’язку з війною РФ проти України, у Комарнівській громаді значно зменшились витрати на економічну діяльність, житлово-комунальне господарство (ЖКГ). Не змінилась частка обсягів фінансування освіти та  духовно-фізичного розвитку, дещо збільшились видатки на соціальне забезпечення.

 

Розділ 2. SWOT-аналіз

 

SWOT-аналіз – метод стратегічного планування, що базується на встановленні зв’язку між характерними для Комарнівської територіальної громади внутрішніми сильними і слабкими сторонами та зовнішніми можливостями і загрозами, результати якого в подальшому використовуються для визначення системи стратегічних та оперативних цілей розвитку територіальної громади.

SWOT-аналіз Комарнівської територіальної громади був проведений на розширеному засіданні робочої групи, виходячи з матеріалів дослідження соціально-економічного стану території (Профілю громади) та залучення до процесу місцевих експертів, науковців, працівників органів місцевого самоврядування, у тому числі – від сільських населених пунктів громади.

Таблиця 2.1 SWOT-аналіз Комарнівської міської територіальної громади

Сильні сторони

Слабкі сторони

  1. Достатньо диверсифікована економіка, зокрема сектори промисловості, сільського господарства та ІТ
  2. Наявність інвестиційно привабливих земельних ділянок комунальної власності та вільних виробничих площ комунальної власності
  3. Наявність промислових запасів газу та інфраструктури (газопроводи, компресорні станції)
  4. Значна кількість підприємств малого та середнього бізнесу, з яких 25% - сфера ІТ, що забезпечує 50% надходжень від ЄП)
  5. Вигідне логістичне розташування (перетин автомобільних доріг, що входять до складу великого транспортного кільця  Львова, наявність залізничного сполучення) для забезпечення пасажирських і вантажних перевезень та розвитку економіки громади
  6. Задовільний екологічний стан - відсутність великих забруднюючих промислових підприємств, наявність природних заповідників на прилеглих територіях
  7. Сприятливе середовище для розвитку туризму та рекреації (наявність об’єктів історико-культурної спадщини, добре сполучення з містами Львів, Дрогобич, Трускавець)
  8. Розгалужена і достатньо розвинута соціальна інфраструктура (мережа освітніх, культурних, медичних закладів), у тому числі - 2-х закладів позашкільної освіти та Комарнівської міської лікарні
  9. Активність молоді та підтримка молодіжних ініціатив з боку міської ради, зокрема в питанні створення КЗ "Комарнівський молодіжний центр"
  1. Демографічна ситуація в громаді є  гірша, ніж у середньому по області. Значна частка населення пенсійного віку (34%) та високий міграційний відтік населення працездатного віку створює посилене демографічне навантаження на працездатне населення.
  2. Незадовільні можливості для працевлаштування (більше 73% опитуваних мешканців)
  3. Більшість населених пунктів громади потребують оновлення/розробки генеральних планів. Відсутність комплексного плану просторового розвитку громади
  4. Незадовільний стан значної частини доріг місцевого значення
  5. Низький рівень впровадження заходів енергозбереження в комунальних закладах та приватному секторі
  6. Недостатнє використання приміщень комунальної, а особливо державної власності, зокрема з боку Львівського університету ветеринарної медицини
  7. Низький рівень покриття інженерною інфраструктурою (водогони та каналізування) території громади (близько 30% у м.Комарно та повна відсутність у сільських населених пунктах). Високий рівень зношеності обладнання комунальних мереж
  8. Низький рівень благоустрою більшості сільських населених пунктів, особливо публічних просторів та зон відпочинку
  9. Невирішеність питання фінансування вторинної ланки охорони здоров’я з боку держави (відсутність договору з НСЗІ)
  10. Значний рівень забруднення та замулення водойм та річок на території громади
  11. Відсутність системи роздільного збору ТПВ, низький рівень укладення договорів з домогосподарствами на вивіз сміття
  12. Занедбаність рекреаційно відпочинкових зон, зокрема «Парку XVII ст». Значний рівень забруднення та замулення водойм та річок на території громади

Можливості

Загрози

  1. Відкриття доступу до коштів структурних та інвестиційних фондів ЄС як для країни-кандидата на членство в ЄС
  2. Високий рівень підтримки з боку міжнародної спільноти, зацікавленої у відновленні України як одного зі світових гарантів продовольчої безпеки
  3. Удосконалення регуляторно-податкового законодавства, насамперед для мікро- та малого бізнесу, а також посилення їх підтримки з боку міжнародних програм, що мотивуватиме місцеве населення до розвитку підприємницької діяльності
  4. Використання посилення ролі міжрегіонального та міжмуніципального співробітництва
  5. Можливість залучення коштів міжнародних грантових програм, у тому числі транскордонних та партнерських – муніципалітетами країн ЄС
  6. Реформи у сфері децентралізації,  просторового розвитку та земельних відносин в Україні, передбачені прийнятими в останні роки законами мають надати імпульс процесу розробки комплексних планів для забезпечення сталого розвитку територій
  7. Актуалізація Стратегії розвитку Львівщини та Державної стратегії регіонального розвитку з відновленням функціонування державного фонду регіонального розвитку (ДФРР)
  8. Розвиток туристичної галузі в регіоні, створення нових туристичних маршрутів, зокрема «Королівського шляху» через територію громади
  9. Посилення політики енергозбереження та розвитку альтернативної енергетики на міжнародному, національному та регіональному рівні
  1. Продовження війни на виснаження ресурсів України. Пріоритетне спрямування державного бюджету на фінансування військових цілей та скорочення витрат на освіту, медицину, культуру, спорт, соціальні виплати, інфраструктуру
  2. Подальше скорочення чисельності економічно активного населення  через міграційні процеси, природній приріст тощо. Ризик неповернення значної частини кваліфікованих кадрів, які виїхали за кордон
  3. Невпевненість західного бізнесу у безпеці своїх інвестицій в Україні в умовах війни
  4. Несприятливі умови та тенденції  для розвитку економіки, у тому числі сільського господарства через зростання тарифів на енергоносії, добрива, пальне та насіння
  5. Посилення тиску на бізнес з боку держави, зменшення кількості працюючих, призваних на війну 
  6. Зростання вартості життя  - цін на продукти, енергоносіїв, житлово-комунальні послуги із одночасним зниженням рівня достатку населення. Чутливість населення до збільшення вартості житлово-комунальних послуг та енергоносіїв
  7. Недостатність власних коштів громади (доходу) для вирішення соціальних проблем, особливо із врахуванням появи (потенційно і збільшення)  внутрішньо переміщених осіб та ветеранів війни

 

Розділ 3. Сценарії розвитку Комарнівської територіальної громади

3.1.      SWOT-матриця

 

SWOT-матриця дозволяє виявити взаємозв’язки між «внутрішніми» (сильні та слабкі сторони) та «зовнішніми» (можливості та загрози) факторами, що мають стратегічне значення для Комарнівської територіальної громади. Саме ці взаємозв’язки дозволяють сформулювати порівняльні переваги, виклики, протидії й ризики, які є основою для стратегічного вибору – формулювання стратегічних та оперативних цілей розвитку громади на довгострокову перспективу.

 

 

Переваги

За допомогою матриці зв’язків між внутрішніми чинниками в частині сильних сторін та зовнішніми впливами – можливостями, визначаються найбільш перспективні аспекти, які краще за інших сприймають вплив зовнішніх факторів і дають сильніший поштовх соціально-економічному розвитку громади.

 

Виклики

Матриця зв’язків будується на співставленні слабких сторін та зовнішніх позитивних можливостей, які дозволяють зменшити вразливість та подолати слабкі сторони (внутрішні фактори) через використання можливостей (зовнішні фактори).

 

Протидії

Матриця зв’язків між сильними сторонами та загрозами дозволяє визначити найбільш ефективнф сильні сторони (внутрішні чинники) суб’єкта аналізу при впливі негативних зовнішніх факторів – загроз, тобто шляхи нівелювання загроз, які виникатимуть  при подальшій реалізації планів розвитку громади.

 

Ризики

Матриця зв’язків між слабкими сторонами та загрозами дозволяє визначити найбільш вразливі місця (внутрішні чинники) суб’єкта аналізу при впливі негативних зовнішніх факторів – загроз, тобто найбільш ймовірні ризики при подальшій реалізації планів розвитку громади.

 

 

 

 

ПЕРЕВАГИ визначені в результаті аналізу сильних сторін і можливостей

Сильні сторони

 

Підтримують

Можливості

Можливість залучення коштів міжнародних грантових програм, у тому числі транскордонних та партнерських – муніципалітетами країн ЄС

Високий рівень підтримки з боку міжнародної спільноти, зацікавленої у відновленні України як одного зі світових гарантів продовольчої безпеки

Удосконалення регуляторно-податкового законодавства, насамперед для мікро- та малого бізнесу, а також посилення їх підтримки з боку міжнародних програм, що мотивуватиме місцеве населення до розвитку підприємницької діяльності.

Відкриття доступу до коштів структурних та інвестиційних фондів ЄС як для країни-кандидата на членство в ЄС

Реформи у сфері децентралізації,  просторового розвитку та земельних відносин в Україні, передбачені прийнятими в останні роки законами мають надати імпульс процесу розробки комплексних планів для забезпечення сталого розвитку територій

Наявність інвестиційно привабливих земельних ділянок комунальної власності та вільних виробничих площ комунальної власності

Наявність промислових запасів газу та інфраструктури (газопроводи, компресорні станції)

Вигідне логістичне розташування (перетин автомобільних доріг, що входять до складу великого транспортного кільця  Львова, наявність залізничного сполучення) для забезпечення пасажирських і вантажних перевезень та розвитку економіки громади

Задовільний екологічний стан - відсутність великих забруднюючих промислових підприємств, наявність природних заповідників на прилеглих територіях

Сприятливе середовище для розвитку туризму та рекреації (наявність об’єктів історико-культурної спадщини, добре сполучення з містами Львів, Дрогобич, Трускавець)

Достатньо диверсифікована економіка, зокрема сектори промисловості, сільського господарства та ІТ

Значна кількість підприємств малого та середнього бізнесу, з яких 25% - сфера ІТ, що забезпечує 50% надходжень від ЄП)

Розгалужена і достатньо розвинута соціальна інфраструктура (мережа освітніх, культурних, медичних закладів), у тому числі - 2-х закладів позашкільної освіти та Комарнівської міської лікарні

Посилення політики енергозбереження та розвитку альтернативної енергетики на міжнародному, національному та регіональному рівні

Активність молоді та підтримка молодіжних ініціатив з боку міської ради, зокрема в питанні створення КЗ "Комарнівський молодіжний центр"

Актуалізація Стратегії розвитку Львівщини та Державної стратегії регіонального розвитку з відновленням функціонування державного фонду регіонального розвитку (ДФРР)

 Розвиток туристичної галузі в регіоні, створення нових туристичних маршрутів, зокрема «Королівського шляху» через територію громади

 Використання посилення ролі міжрегіонального та міжмуніципального співробітництва


« повернутися

Код для вставки на сайт

Вхід для адміністратора

Онлайн-опитування:

Увага! З метою уникнення фальсифікацій Ви маєте підтвердити свій голос через E-Mail
Скасувати

Результати опитування

Дякуємо!

Ваш голос було зараховано

Форма подання електронного звернення


Авторизація в системі електронних звернень