ТЕРМІНИ ОФОРМЛЕННЯ ПРАВА ВЛАСНОСТІ НА ЗЕМЕЛЬНІ ПАЇ
Відповідно до ст. 13 Закону України “Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)” у разі якщо до 1 січня 2025 року власник невитребуваної земельної частки (паю) або його спадкоємець не оформив право власності на земельну ділянку, він вважається таким, що відмовився від одержання земельної ділянки.
Невитребуваною є земельна частка (пай), на яку не отримано документа, що посвідчує право на неї, або земельна частка (пай), право на яку посвідчено відповідно до законодавства, але яка не була виділена в натурі (на місцевості). Даним Законом зазначено, що така невитребувана земельна частка (пай) після формування її у земельну ділянку за рішенням відповідної сільської, селищної, міської ради (у разі необхідності формування) за заявою відповідної ради на підставі рішення суду передається у комунальну власність територіальної громади, на території якої вона розташована, у порядку визнання майна безхазяйним.
Таким чином, держава встановила часовий відлік до завершення процесу приватизації земельних часток (паїв), шляхом виділення їх в натурі (на місцевості). Ті громадяни, які ще не отримали сертифікат на право на земельну частку (пай), або отримали його та вважають, що є повноправними власниками земельних ділянок (не виділивши їх в натурі та не зареєструвавши своє право в реєстрі речових прав), мають буквально декілька років для цього.
Відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності, зокрема, на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації цього права. Наразі зареєструвати право власності на землю можна як через суб’єктів державної реєстрації прав, так і через нотаріусів, які наділені повноваженнями державних реєстраторів прав на нерухоме майно та можуть здійснювати державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень без вчинення нотаріальної дії щодо такого майна.
Більш детальну інформацію про реєстрацію права власності на земельну ділянку можна отримати за посиланням.
Пакет необхідних документів для подачі на реєстрацію:
- витяг з Державного земельного кадастру (ДЗК);
- копію та оригінал паспорту заявника;
- копію та оригінал ідентифікаційного номеру;
- підтвердження оплати адміністративного збору;
- документ, що підтверджує право на звільнення від сплати адміністративного збору (у випадку його наявності).
- документ - підстава виникнення права на ділянку (договір купівлі-продажу (дарування, міни і т.д.), рішення суду, свідоцтво на спадщину, тощо);
- довіреність, якщо документи подаються представником (нотаріально засвідчена, якщо від фізичної особи);
- оригінал та копію паспорту, ідентифікаційного номеру представника, якщо документи подаються представником.
Заява про реєстрацію права друкується держреєстратором або нотаріусом та підписується заявником на місці.
Витяг з Державного земельного кадастру (ДЗК) не має потреби подавати у випадку, коли документи, які є підставою виникнення, переходу чи припинення права власності або інших прав, містять в собі інформацію про кадастровий номер.
Загальний строк розгляду поданих державному реєстратору документів складає 5 робочих днів (не календарних). Зі спливом вказаного строку, за бажанням, можна буде отримати від державного реєстратора роздруківку з реєстру на бланку формату А4, проте без підпису та печатки державного реєстратора. Новий порядок передбачає, що рішення державного реєстратора розміщується на сайті Мінюсту та має таку ж юридичну силу, як і паперове підтвердження реєстрації права.
Закон надає можливість скоротити п’ятиденний строк до 2 днів, 24 год. та 2год., проте збір за реєстрацію збільшиться.
Після реєстрації права в Державному реєстрі речових прав, особа стає власником та розпорядником земельної ділянки.
За детальною інформацією звертатися: Городоцьке бюро правової допомоги, м. Городок, вул. Львівська, 1а; тел. (231) 30-401; e-mail: horodok@legalaid.lviv.ua.
Підготовано за матеріалами WikiLegaLAid